جایگاه طراح بازی در مراحل مختلف تولید بازی پیش تولید

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان

 


طراح بازی کیه و دقیقا چیکار می‌کنه؟

وقتی صحبت از ساخت بازی می‌شه، یکی از مهم‌ترین آدمای تیم، طراح بازیه. اون کسیه که اسکلت و چارچوب کلی بازی رو می‌چینه. خیلی وقت‌ها بخش زیادی از مسئولیت نهایی بازی می‌افته روی دوش همین طراح.

مدیر پروژه معمولا می‌دونه برنامه‌نویس چیکار می‌کنه یا طراح گرافیک وظیفه‌ش چیه، ولی وقتی می‌رسه به طراح بازی، یه جورایی گنگ می‌شه! تو این نوشته می‌خوایم ساده بگیم طراح بازی تو مراحل مختلف ساخت (پیش‌تولید، تولید و بعد از انتشار) دقیقا چه نقشی داره.


مرحله پیش‌تولید

متأسفانه خیلی از تیمای ایرانی این مرحله رو کلا می‌پرن و مستقیم می‌رن سر تولید. در صورتی که پیش‌تولید مثل نقشه راهه که مسیر کل پروژه رو مشخص می‌کنه.

بازی‌ها معمولا دوتا مدل پروژه دارن:

  1. سفارشی → سفارش‌دهنده میاد میگه “یه بازی مثل کلش برام بساز”.

  2. خصوصی → کل تصمیمات دست خود تیمه.

اینجا بیشتر درباره مدل دوم حرف می‌زنیم.


فاز اول: بررسی منابع

اول باید ببینیم چه امکاناتی داریم:

  • چقدر بودجه هست؟

  • چند نفر تو تیم هستن؟

  • چه مدت زمان در اختیار داریم؟

طراح بازی باید این شرایط رو بدونه تا وقتی ایده می‌ده، واقع‌بین باشه.


فاز دوم: ایده‌پردازی

حالا نوبت فکر کردن به ایده‌هاست. اینکه:

  • بازی چه سبکی باشه؟

  • مکانیک اصلی چی باشه؟

  • چه ظاهری داشته باشه؟

  • مخاطب کی باشه؟

  • چطور می‌شه ازش پول درآورد؟

  • عمر مفیدش چقدره؟

طراح معمولا چند ایده رو روی کاغذ میاره و با مدیر پروژه درمیون می‌ذاره. بعد با هم بحث می‌کنن تا به یه گزینه برسن.

مثلا یه بازی مبارزه‌ای آفلاین پیشنهاد می‌ده، بعد به این فکر می‌کنه اگه آنلاین بشه، هم طول عمرش بیشتره هم می‌شه مدل‌های درآمدزایی اضافه کرد. خب اینجا لازمه برنامه‌نویس سرور بیاد وسط، UX پیچیده‌تر می‌شه و متخصص می‌خواد.


فاز سوم: تحقیق و بررسی

وقتی یه ایده انتخاب شد، باید بشینیم ببینیم بازی‌های مشابه چطور بودن.

  • کجاها موفق شدن؟

  • کاربرا چه واکنشی نشون دادن؟

  • چی باعث شکست یا موفقیتشون شد؟

اینجا پای کارگردان فنی و هنری هم وسط میاد. طراح بازی با فنی چک می‌کنه که ایده عملی هست یا نه، با هنری هم درباره استایل و ظاهر بازی حرف می‌زنه.


فاز چهارم: نوشتن سند طراحی بازی

وقتی همه‌چی بررسی شد، طراح بازی می‌شینه سند طراحی می‌نویسه. این سند مثل دفترچه راهنماست که باعث می‌شه وسط تولید همه بدونن چه کار باید بکنن.

هدفش هم اینه که مکانیک‌های اصلی درست پیاده بشه و طراح مرحله‌ها هم بتونن درست کار کنن.


جمع‌بندی

  • مراحل پیش‌تولید خیلی مهمه، مخصوصا تو پروژه‌های موبایل.

  • هیچ قانونی نیست که حتما باید مو به مو همین کارا انجام بشه، ولی هرچی دقیق‌تر پیش برید، احتمال موفقیت بیشتره.

  • طراح بازی از شروع تا آخر پروژه حضور داره و تقریبا همیشه یه پای ماجراست.

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up